1954
Bij ons thuis wordt veel gezongen. Mijn vader neemt regelmatig plaats achter de piano en zet in: Nederlandse, Franse, Engelse en Duitse liedjes. De rest van de familie valt in, een-, twee- en ten slotte driestemmig.
1963
Pianoles van Wil Malotaux. Zij geeft me ook de eerste theorielessen en leert me goed noten lezen. Daar heb ik tot op heden enorm veel profijt van.
1972
Het gymnasium zit erop. Ik ga in Utrecht Klassieke Talen studeren en meld me meteen aan bij het USKO. Hoe belangrijk dat was beschreef ik ooit in een boekje ter nagedachtenis van Jaap Hillen, de toenmalige USKO-dirigent.
De mooiste herinnering is en blijft de allereerste repetitie van de Hohe Messe. We begonnen met het Gloria. De hemel ging open! Dit was het, hier wilde ik mijn leven aan wijden! Maar dit gevoel leek mij overdreven en ik vertelde het aan niemand.
1979
Het duurt dus nog even voor ik gehoor durf te geven aan die “roeping”. Na mijn doctoraal examen Klassieke Talen werk ik een paar jaar als lerares Grieks en Latijn. Met groeiende twijfel.
1983
De muziek wint het en tijdens een vakantie in Zweden hak ik de knoop door. Ik neem ontslag op school en begin een praktijk als zangdocent. Zelf heb ik zangles van Marianne Blok, daarna van Jan Keizer en Annelies van Gerven.
1984
De eerste leerlingenmiddag. Een overvol programma, veel enthousiaste reacties. Het wordt een (meestal) jaarlijkse traditie.
1994
Ik slaag voor het Staatsexamen Solozang, vergelijkbaar met het diploma Solozang van het conservatorium. Intussen is mijn lespraktijk gegroeid tot gemiddeld veertig leerlingen. Van alle leeftijden, in diverse genres. Niet alleen klassiek, maar ook pop, cabaret, musical en volksmuziek.
1996
Ik neem zangles bij Catherine Patriasz. Zij was een geweldige coach voor de solistische optredens.
2007
Ik word lid van de NVZ, de Nederlandse Vereniging van Zangpedagogen. Regelmatig volg ik workshops en bijscholingen over zangtechnische kwesties en nieuwe wetenschappelijke inzichten rond stem en stemgebruik.